Wang Jing: kunstner og lærer på Tvind i mere end 20 år

Botilbuddet | Mød en fra Tvind

 

Vi er mange forskellige mennesker på Tvind. Her bor for eksempel lærerstuderende fra hele Europa, unge som er i gang med en STU og lærere og ledere med deres familier. I normale år har vi omkring 5.000 besøgende, så der kommer også rigtig mange mennesker forbi. For at vise denne mangfoldighed, interviewer vi hver måned et menneske vi møder her på stedet.

Vi stiller de samme 3 spørgsmål hver gang. I dag er det Wang Jing, som er leder på botilbuddet ITP (Individuelt Tilrettelagt Projekt).

 

Hvad er din relation til Tvind?

Første gang jeg stødte på navnet Tvind var i Kina, da jeg studerede på kunstakademiet, og i den forbindelse mødte lærere fra Tvind. Via denne kontakt kom jeg senere til Danmark som gæstelærer i 1½ måned, hvor jeg underviste i billedkunst.

Da jeg senere arbejdede som kunstlærer i Kina, fattede jeg hurtigt interesse for udsatte unge mennesker, og grundet flere tilfældigheder vendte jeg tilbage til Danmark. Her fik jeg arbejde som pædagog/lærer på et opholdssted i Sønderjylland. Det var virkelig en omvæltning, idet jeg i 1996 kom fra en by med millioner af indbyggere, til en landsby som året forinden var blevet kåret til ”Danmarks kedeligste landsby”. Her blev jeg i 3 år, hvor jeg underviste i kunst og var en aktiv del af elevernes liv. Derefter flyttede jeg til Tvind, hvor jeg har arbejdet lige siden, det vil sige i 22 år.

“I vores mangeårige fokus på kultur, har det været muligt at gøre Tvind til et kulturelt sted i alle aspekter. Vores bygninger, skulpturer og kulturarrangementer emmer af kultur og vi bruger dagligt kunst og kultur i undervisningen, til stor glæde og gavn for alle her på stedet”

 

Hvad optager dig her?

En af mine passioner er at få indført kunst og kultur i botilbuddene og i arbejdet med eleverne. Mennesker med blandt andet neuropsykiske udfordringer har især brug for at blive stimuleret i det non-verbale effektive udtryk, idet verbale udtryk ofte er svært for dem. Det er igennem mit arbejde blevet bekræftet, at vores elever/beboere er meget følsomme og dermed kan være meget kreative og udtrykke sig gennem kunsten. Jeg oplever, at vores elever kan udvikle sig indenfor kunsten, på en måde som mange andre mennesker ikke kan gøre. Som institutionsleder ser jeg et stort potentiale i kunsten—dels i det terapeutiske arbejde og dels i den pædagogiske virkning på arbejdet.

Man kan sige, at dette arbejde er langt fra den kunstuddannelse jeg har taget, og de universitetsstuderende jeg har undervist tidligere. Men det giver så meget mening for mig, da meningen med kunst for mig, netop er at opfatte og præcisere livet på en positiv og kunstnerisk måde – ikke om at levere et færdigt produkt.

 

Fortæl om en ting, der er sket i dag?

Udover ledelsesarbejdet, har jeg sammen med andre gode kræfter, lagt sidste hånd på planlægningen af vores skulpturpark.

Vi ønsker at skabe harmoni og det gør vi på mange forskellige måder her på stedet. Vi har blandt andet lavet en kubistisk skulpturpark og en feng shui park, til fri afbenyttelse.
I vores mangeårige fokus på kultur, har det været muligt at gøre Tvind til et kulturelt sted i alle aspekter. Vores bygninger, skulpturer og kulturarrangementer emmer af kultur og vi bruger dagligt kunst og kultur i undervisningen, til stor glæde og gavn for alle her på stedet.