Når kunst og lærdom forenes

DNS

 

Når de studerende vælger at tage uddannelsen til lærer på Det Nødvendige Seminarium, vælger de også at være kreative og at udfordre sig selv. Det betyder, at de støttes til at udvise mod og at kaste sig ud i noget helt andet end de hidtil har prøvet. Her er historien om hvad Beatrice fra Italien lærte, da hun forenede kunst og lærdom—og kastede sig ud på dybt vand. Hun fortæller:

Hvis vi tør gribe mulighederne, bliver vi konstant udfordret i vores uddannelse til lærer, her på Det Nødvendige Seminarium. Jeg greb rollen som teaterdirektør, da vi skulle opsætte skuespillet ”Den Lille Prins” på studiet, hvor jeg skulle instruere en gruppe på 20 personer. Jeg lærte rigtig meget af hele processen! Den ukendte opgave og tidspresset fik mig også til at træffe hurtige beslutninger, som jeg senere fortrød. Samtidig gav det mig også mulighed for at lære af de fejl og dermed lave løbende ændringer. Dette skete for eksempel, da jeg mod slutningen indså, at jeg kunne have været en helt anden (og bedre) instruktør, ved hjælp af mere demokratiske metoder, såsom at involvere skuespillerne i hele den kreative proces. Jeg besluttede derefter at inkludere flere forskellige metoder i prøverne gennem sjove og varierende opvarmninger, workshops med stemme-krops udvikling og omdannelse af dialog til en danseforestilling.

”Kunsten er en metafor for livet, et laboratorium, hvor vi kan eksperimentere og udvikle os”

Den læring jeg har taget med mig fra forløbet, er værdifuld! Jeg ved nu, at jeg har brug for at bruge direkte kommunikation og øve mig i at give konstruktiv feedback. Jeg blev også trænet i at vurdere situationen og sætte ambitiøse, realistiske mål, der skulle tilpasses flere gange undervejs. Dette fik mig til at være kreativ og fri til at eksperimentere uden frygt for fiasko.

Resultatet af tre ugers hårdt arbejde oversteg mine forventninger. Jeg følte en dyb stolthed over den transformation, jeg kunne se i de involverede mennesker, hvor selvværd og selvtillid blomstrede inde i hver enkelt person. Nu føler jeg mig endnu mere inspireret til at prøve forskellige slags kunstarter og anerkende dem som pædagogiske redskaber. Jeg mener, ​​at kunsten er en metafor for livet, et laboratorium, hvor vi sikkert, legende kan eksperimentere og udvikle os i mange retninger.

Når uddannelsen giver mening

Når uddannelsen giver mening

Det Nødvendige Seminarium uddanner lærere, som kerer sig om eleverne. I denne artikel skal vi høre...

Byggeuge på DNS

Byggeuge på DNS

På DNS er vi, både studerende og lærere, sammen om at tages os af vores skole. Det er ikke en...