Hvad er kærlighed for et svigtet menneske?

Pædagogik

At tale om hvad kærlighed er, i forhold til mange af eleverne her på stedet er muligvis overdrevet. Mange af eleverne er vokset op under forhold der kan ryste de fleste, hvor kærlighed har været i form af misbrug, svigt og i bedste fald ligegyldighed.

Hvordan lærer vi eleverne hvad kærlighed og empati er? Vi kan gå forrest og altid være der for eleven, på mange forskellige måder. Jeg har fundet finurlige måder at nå ind til nogle af eleverne her på stedet. For eksempel træner jeg 1-2 gange om ugen med et par elever kl. 7-8 i stedets motionscenter.

Først gad de ikke rigtigt, og brokkede sig over at det var for tidligt, for træls og for hårdt. Da de fandt ud af, at jeg ikke fik løn for at møde kl. 7 og træne med dem, men at det var helt frivilligt og fordi jeg havde lyst, fik piben en anden lyd. De kommer nu troligt og træner med mig, og syntes at det er dejligt, at jeg kommer uden af få løn for det, for at være sammen med dem. Jeg sender en SMS til dem dagen før jeg møder tidligt for at træne, og jeg får oftest fluks svar tilbage: ”Fedt, jeg kommer”. ”ØV, jeg troede at du havde glemt os.” ”Jeg er klar.” Det er ikke en del af deres program, og udeblivelse får ingen konsekvenser. Måske netop derfor kommer de troligt.

Både under og efter træningen taler jeg med eleverne, og det er virkeligt hyggeligt at være sammen med dem, hvor de har deres forsvar nede. Et par uger efter vi startede med at træne sammen, begyndte der at dukke små gaver op på mit kontor fra dem. De ville gerne give noget tilbage, nu når jeg har valgt at være sammen med dem uden at få løn for det. I sidste uge kom en af eleverne med en dåse pepsi cherry til mig efter træningen, da han havde hørt, at det var min favorit. I morges kom en af eleverne med nogle nybagte bananpandekager til mig. ”De er altså ikke så kønne” undskyldte hun, da hun satte dem på bordet. Nej, tænkte jeg…. Men tanken bag er smuk!

At gøre noget med/for andre mennesker, rører ved noget grundlæggende i os, og det vækker vores empati. Hvis et menneske virkelig føler at man vil dem, altså VIRKELIG kan mærke at man vil DEM og ikke udelukkende er sammen med dem fordi vi skal eller på grund af løn, giver de så meget igen! Så kan de pludselig godt komme op om morgenen og træne, og bagefter have overskud til at bage bananpandekager. De tester (naturligvis) ofte denne kærlighed og stiller krav til ens tålmodighed og pædagogiske grundholdninger, men hvis man som moden voksen overfor eleverne er stærk i troen på, at vi gør det rigtige og ikke viger derfra, går der længere og længere tid imellem, eleverne føler behov for at teste kærligheden. For teste os—det gør de!

”Kærlighed og krav”

”Kærlighed og krav”

Når vi taler om pædagogikken her på stedet, taler vi meget om ”Kærlighed og krav”. Men hvad...